I samarbejde med Aalborghus Gymnasium har vi fået støtte fra Region Nordjyllands Udviklingspulje. Det betyder, at vi i skoleåret 23/24 sætter fuld fokus på undervisning med miljø og klima i centrum. Vi kalder projektet ”Grøn Dannelse”.

Gennem Grøn Dannelse tydeliggøres den del af almendannelsen, der vedrører individets rolle i forhold til miljømæssig bæredygtighed. Vi sigter efter en handlekompetence hos eleverne.

Projektet opbygger gennem en række aktiviteter kompetencer hos eleverne, så Grøn Dannelse ikke blot drejer sig om viden, men også om handlinger. Projektets vigtigste formål er at skabe en tråd gennem gymnasiets undervisning i bæredygtig udvikling, give den en tydelige progression og knytte den til gymnasieelevernes handlemuligheder i bæredygtighedsaspekter. Ved at give eleverne viden til at tage bæredygtige initiativer og efterfølgende gribe disse initiativer i et samarbejde mellem elever, ansatte og ledelse, skabes en fælles motivation til at handle

Lærere fra forskellige fag har arbejdet med at implementere "grøn dannelse" i undervisningen.
Se undervisningsforløbene nedenfor.

Trin 1 - Efterårsforløb
NV Forløbsplan - Kemi
NV Kompendium - Kemi
NV Kompendium: Bæredygtig energi - Naturgeografi
NV Kompendium: Bæredygtig energi - Fysik
NF Flerfaglige projekt

Trin 2 - Forårsforløb
Undervisningsforløb - Dansk
Undervisningsforløb - Engelsk
Undervisningsforløb - Historie
Undervisningsforløb - Idræt
Undervisningsforløb - Samfundsfag/1
Undervisningsforløb - Samfundsfag/2

Trin 3 - Efterårsforløb
Undervisningsforløb - Engelsk/1
Undervisningsforløb - Engelsk/2
Undervisningsforløb - Kemi
Undervisningsforløb - KS samfundsfag
Undervisningsforløb - KS historie

Trin 4 - Klimadag
Problemstillinger
Program

Progressionsplan

Vores samarbejdspartner Aalborghus Gymnasium har arbejdet ud fra en tilsvarende model.
Se nærmere her.

Kontakt projektleder og vicerektor på Brønderslev Gymnasium og HF Søren Kveiborg for nærmere information.